Copyright © 2015 FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES ČR s.r.o. Powered by Picabo Webadmin 2010. | FCA Group
Používáním těchto stránek souhlasíte s Obchodními podmínkami.
Technické dotazy
- K čemu slouží motorový olej?
- Poskytují všechny maziva stejnou ochranu?
- Proč měnit olejový filtr?
- Kdy nechat zkontrolovat brzdy?
- K čemu slouží brzdová kapalina?
- Jak často se opotřebuje tlumič výfuku?
- Katalyzátor
- Pneumatiky
- Kdy je třeba nechat zkontrolovat sbíhavost?
- Jak se pozná opotřebení tlumičů?
- Je nutno provádět údržbu klimatizace?
- Se spuštěnou klimatizace se zvyšuje spotřeba paliva?
- Jak používat klimatizaci?
Olej má pět základních funkcí:
|
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Poskytují všechny maziva stejnou ochranu? NE. Oleje jsou klasifikovány na základě dvou základních vlastností:
|
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Proč měnit olejový filtr? Filtr je základní nástroj na ochranu motoru vašeho vozidla. Má za úkol zachycovat nečistoty, které vniknou do mazacího okruhu (kovové částičce, zbytky po spalování či prach), které by mohly způsobit nadměrné opotřebení motoru. Zanesením filtrem se zpomalí proudění oleje a tím se zhorší mazání. Jakmile se oleje zcela zanesený, otevře se pojistný ventil a olej přestane být filtrovaný, avšak tím se zvýší opotřebení dílů až 30 x, což má vážný dopad na životnost motoru. |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Kdy nechat zkontrolovat brzdy? Nechat pravidelně vyměnit olej nebo zkontrolovat tlak v pneumatikách před každou dlouhou cestou je zvyk, který se již široce zakořenil u mnoha automobilistů. Totéž by mělo platit i pro brzdovou soustavu. Platí to hlavně před dlouhou cestou, například před odjezdem na dovolenou. Na vadnou činnost brzdové soustavy upozorňují četné signály:
Brzdové destičky, kotouče, čelisti, brzdová kapalina - všechno musí být v dokonalém stavu, jestliže chceme, aby brzdy účinně fungovaly za všech okolností. Tuto účinnost lze zajistit pouze pravidelnými kontrolami brzdové soustavy Vašeho vozidla.
|
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
K čemu slouží brzdová kapalina? "Brzdnou sílu" přenáší kapalina v hydraulickém okruhu (brzdová kapalina). Vzhledem k tomu, že jsou kapaliny nestlačitelné, síla je okamžitě přenesena bez jakéhokoli zmaření na destičky, které "sevřou" brzdový kotouč. Při brzdění může třením destiček o kotouč dojít ke zvýšení teploty na několik stovek stupňů! Při častém namáhání brzd se toto teplo nevyhnutelně přenáší na celý okruh. Doplácí na to kvalita brzdové kapaliny, která musí mít takové složení, aby pohlcovala vlhkost obsaženou ve vzduchu. Tím se značně sníží její bod varu - s pouhými 3 % vody z 230°C až na 165°C. Vzhledem k tomu, že se za tohoto stavu nacházejí v kapalině stlačitelné plyny, při nouzovém brzdění s brzdovou kapalinou ve varu hrozí nebezpečí, že brzdy nebudou reagovat, protože se brzdový pedál prošlápne až na doraz. Je proto nezbytné pravidelně kontrolovat stav brzdové kapaliny. |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Jak často se opotřebuje tlumič výfuku? To závisí na četných faktorech:
Optimální životnost svého tlumiče výfuku zajistíte diagnózou, kterou si necháte provést u odborníků, a používáním kvalitních náhradních dílů. |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Je to systém zabudovaný do výfukového potrubí, který chemickou katalýzou přeměňuje škodlivé plyny (nespálené uhlovodíky, oxid uhelnatý a oxidy dusíku) na neznečišťující látky (oxid uhličitý, molekulární dusík a vodu). |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Jak vybírat pneumatiky?
Lze vozidlo osadit pneumatikami libovolného typu? Ne. Existují kritéria stanovená zákonem.
Nedodržením těchto pravidel je spáchán přestupek, který se postihuje nejen pokutou, ale i okamžitým odebráním technického průkazu. Kromě toho je stanovena povinnost se dostavit na technickou kontrolu ihned po uvedení vozidla do řádného stavu. V případě nehody by také nemusela pojišťovna uhradit škodu. Proč se méně sjeté pneumatiky montují raději na zadní nápravu? Je žádoucí, aby byly všechny pneumatiky sjeté přibližně stejně. Pokud to není možné, je třeba mít na paměti, že řidič může těžko zvládat ztrátu přilnavosti zadních pneumatik. Proto se montáží méně sjetých pneumatik na zadní kola umožňuje vyrovnat přilnavost mezi oběma nápravami a tím zvýšit Vaši bezpečnost:
|
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Kdy je třeba nechat zkontrolovat sbíhavost? Některé z orgánů vozidla namontovaných na přední a zadní nápravě je třeba pravidelně seřizovat (tlumiče, klouby, atd.). Platí to zejména při jejich výměně. Jedná se o tak zvanou geometrii zavěšení kol nebo jednodušeji "sbíhavost". Po řádném seřízení sbíhavost bude Vaše vozidlo optimálně sedět na vozovce za každých okolností. Sbíhavost je nutno nechat seřídit, jakmile zjistíte:
Upozornění: Sbíhavost je nutno nechat seřídit v případě vadného dílu nebo po prudkém nárazu (například na obrubník), jímž se změnila původní geometrie. Špatně seřízená sbíhavost => Rychlé opotřebení Špatně seřízená sbíhavost se projevuje nenormálním chováním Vašeho vozidla, nadměrným a nepravidelným opotřebením pneumatik. |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Jak se pozná opotřebení tlumičů? Stejně jako u pneumatik na přístrojové desce není žádná kontrolka signalizující opotřebení tlumičů. A protože k němu dochází postupně, řidič si snadno zvykne na změnu chování vozidla, aniž si to uvědomí. Kolik kilometrů lze najet s tlumiči? Závisí to hodně na Vašem stylu jízdy a podmínkách provozování vozidla. Na vozovkách v dobrém stavu je opotřebení minimální. Zvýší se při jízdě po nerovném povrchu či po silnicích s hodně zatáčkami, nebo když jezdíte často s plně naloženým vozidlem. Je vhodné nechat tlumiče zkontrolovat po ujetí 50.000 km a pak každých 20.000 km. Uveďte několik jednoznačných příznaků opotřebení tlumičů
|
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Je nutno provádět údržbu klimatizace? Ano. Náplň v klimatizaci je nutno nechat obnovit v průměru každé dva roky bez ohledu na její vytížení a počtu najetých kilometrů, protože v okruhu probíhají fyziologické ztráty z důvodu mikroporéznosti potrubí. Filtr klimatizace představuje jeden ze základních dílů pro zajištění komfortu v kabině a ochranu zdraví cestujících. Proto je nutno jej měnit jednou za rok. |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Se spuštěnou klimatizace se zvyšuje spotřeba paliva? Klimatizací se o něco zvýší spotřeba paliva, ale ne více, než když cestujeme s otevřenými okny. Avšak spotřeba paliva se podstatně zvýší, jestliže nenecháme provést na klimatizaci řádnou údržbu. |
|||||||||||||||||||||
Zpět na začátek stránky | |||||||||||||||||||||
Jak používat klimatizaci? V létě: po parkování na slunci stáhneme okna, zapneme klimatizaci a nastavíme ventilaci na střední rychlost. Až se vyfouká vzduch ohřátý sluncem, zavřeme okna a zapneme na několik minut recirkulaci, aby se kabina rychleji vychladila. V zimě: Zapneme klimatizaci a příslušným ovládačem nastavíme požadovanou teplotu. Klimatizováním kabiny se ze vzduchu vysuší vlhkost, čímž se usnadní odmlžení oken. Důležité! Pouštějte klimatizaci pravidelně, aby se udržovala v dobrém stavu. |