Copyright © 2015 FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES ČR s.r.o. Powered by Picabo Webadmin 2010. | FCA Group
Používáním těchto stránek souhlasíte s Obchodními podmínkami.
Aktuality
Továrna FCA v Melfi otevírá své dveře prostřednictvím internetu
- S technologií Google Maps Business View mohou návštěvníci zjistit, jak funguje lisovna a svařovna karoserií, lakovna a také montážní linka.
- Do jedné z nejmodernějších továren v Evropě bylo investováno přes miliardu eur. Nejvyšší výrobní kvality bylo dosaženo použitím technologií a osvědčených postupů shromážděných ze všech továren FCA.
- Továrna byla oceněna stříbrnou medailí World Class Manufacturing a v tuto chvíli zde probíhá jemné dolaďování pro zisk zlaté medaile.
- V továrně pracuje přibližně osm tisíc zaměstnanců, na výrobě karoserií se podílí 8960 robotů, jejich lakování zabezpečuje padesát čtyři robotů a vozidla kompletují čtyři tisíce zaměstnanců za využití 278 automatických šroubovacích stolic.
- Pro výrobu různých verzí modelu 500X je využíváno přes pět tisíc komponent. Továrna pracuje na tři směny, 24 hodin denně a vpřípadě nového crossoveru Fiat kombinuje čtyři typy podvozků, dvanáct barev karoserie, pět interiérů, osm motorů a 188 volitelných prvků příslušenství.
Od této chvíle lze prostřednictvím Google Maps Business View prožít nevšední dobrodružství a prozkoumat výrobní závod FCA v Melfi. Tato virtuální prohlídka vás zavede přímo do továrny a ilustruje klíčové momenty celého výrobního procesu modelů Fiat 500X a Jeep® Renegade, posledních modelů skupiny FCA, které jsou určené pro velmi různorodou klientelu.
Prohlídku lze zahájit na internetových stránkách fcamelfiplant.fiat.com. Jedná se o velmi zajímavou formu prohlídky, která umožňuje nahlédnout do všech koutů továrny Melfi. Ta je jednou z nejvyspělejších továren v Evropě, do které bylo nedávno v souvislosti s produkcí nových modelů investováno přes miliardu eur. Využívají se zde technologické postupy a znalosti ze všech továren FCA, což zaručuje nejvyšší kvalitu výroby.
Během třídenního focení bylo pořízeno kolem 3924 fotografií, které ilustrují život v továrně. Tato kolekce zahrnuje i 327 panoramatických záběrů, z nichž každý je tvořen 12 fotografiemi ve vysokém rozlišení. Uživatelé se mohou po továrně pohybovat a prozkoumávat ji prostřednictvím uživatelsky vstřícného a dynamického prostředí Google Street View, v rámci kterého mohou navštívit lisovnu, svařovnu karoserií, lakovnu a montážní linku. Své znalosti o továrně mohou návštěvníci rozšířit prostřednictvím videí a fotografií, které jim pomohou pochopit jednotlivé kroky výroby, ocenit nové technologie a zjistit, jak se podílejí na kvalitě výrobků.
Továrna zahrnuje lisovnu, svařovnu, lakovnu a montážní linku. Zaměstnává kolem osmi tisíc lidí a disponuje pěti lisy a dvěma stříhacími stroji, 860 roboty ve svařovně, 54 roboty v lakovně a 278 automatickými šroubovacími stolicemi. Na samotné montáži se podílí kolem čtyř tisíc zaměstnanců. Pokud chceme popsat perfektně odladěný mechanismus výroby vozu, musíme začít u svitků ocelového plechu a vyrobené díly dále sledovat přes lisovnu, svařovnu a lakovnu až k samotné montáži, kde je vůz osazen všemi komponenty. Pro výrobu různých verzí modelu 500X je zapotřebí kolem 5000 dílů. Továrna pracuje na tři směny, 24 hodin denně a v případě modelu 500X kombinuje čtyři typy podvozku, dvanáct odstínů karoserie, pět interiérů, osm pohonných jednotek a 188 volitelných prvků výbavy.
Továrna se rozkládá na ploše 1,9 milionu metrů čtverečních a byla navržena architektem Marcem Viscontim. Postavena byla v letech 1991 až 1993 v blízkosti San Nicola, 18 kilometrů od Melfi, v oblasti, kde se v dané době nenacházel žádný další průmysl. Továrna je situovaná u hlavního silničního tahu spojujícího italské regiony Basilicata, Campania a Puglia, ze kterých také pochází většina zaměstnanců. Během posledních dvaceti let továrna vyráběla mnoho různých modelů značky Fiat a Lancia, včetně vozidel Fiat Punto (1994), Lancia Ypsilon (1995), nová Ypsilon (2003), Grande Punto (2005) a Punto Evo (2009). Do března 2015 vyrobila kolem šesti milionů vozidel. V současné době je domovem vozidel Fiat 500X, Fiat Grande Punto a Jeep® Renegade.
18. června 2009 byla továrna Melfi jako první v Itálii oceněna stříbrnou medailí WCM (World Class Manufacturing) za vynikající organizaci a výrobní cyklus. Další zajímavostí, která potvrzuje mimořádnou pozornost věnovanou celému výrobnímu procesu, je, že v továrně za poslední tři roky nedošlo k žádné nehodě. Kromě bezpečnosti je důraz kladen na sledování maximální kvality výroby.
Největší pozornost je věnována pracovníkům, kteří jsou skutečnou hybnou silou továrny. V těchto dnech se k dosavadní pracovní kapacitě připojí 1500 nových zaměstnanců, čímž továrna reaguje na zvýšenou poptávku po modelech Fiat 500X a Jeep® Renegade. Tato dvojice modelů se vyváží do více než 100 zemí světa.
V noci 31. prosince 2014 byl odvysílaný televizní spot, ve kterém Fiat popřál všem pracovníkům šťastný nový rok a podpořil je v nadšení a důvěře v rozvoj. V těchto ekonomicky obtížných dobách je důležité rozvíjet stránky, ve kterých Itálie vždy vynikala, a sice kreativitu, krásu a podstatu.
Spot končí poznámkou Lucia Dalla „L'anno che verrà" a pohledem na zaměstnance továrny Melfi po boku Fiatu 500X, tedy dvěma příklady vítězného italského ducha. Melfi je jednou z nejmodernějších továren v Evropě a symbolem hrdosti všech zaměstnanců FCA i celé země, zvláště pak průmyslového jihu. Fiat 500X zase zkoumá nový rozměr modelu 500, kde se elegance a italský styl rozvinuly do podoby pohodlného a výkonného vozu, jenž je neustále ve spojení se světem. To je X-tá podoba krásy a duch modelu Fiat 500X.
Rekordní továrna
Továrna FCA v Melfi je jedním z nejlepších příkladů evoluce výrobních postupů. Vznikla jako integrovaná továrna (je doslova ztělesněním tohoto modelu) a postupně se stala modulární integrovanou továrnou.
Model integrované továrny byl inspirován principy zeštíhlené výroby, které vyžadují integraci funkcí a úkolů na všech úrovních, decentralizaci rozhodování, zkrácení řetězců řízení a transparentnost informací.
Modulární výroba si zachovává všechny zásady zeštíhlené výroby a integrované továrny, přidává k nim ale možnost dosažení větší rozmanitosti produktů a nově definovanou roli dodavatelů. Na výrobě v Melfi se podílí celkem 444 společností, z nichž některé sídlí ve stejné oblasti. Modularita rovněž snižuje počet dílů pro montáž, což přináší další zjednodušení výroby.
Lisování
Lisovna je místem, kde začíná celý výrobní postup modelu Fiat 500X. Obrovské lisy zde přeměňují svitkovou ocel na prvních 35 dílů, které budou tvořit strukturu vozidla. Celá činnost je prováděná v až děsivém tichu přerušovaném prací šesti robotů s chirurgickou přesností.
Lisování představuje řadu různých průmyslových procesů, které využívají raznic.
Kovové díly jsou vystřiženy tlakem v raznicích. Tyto díly mohou být dále tvarované zápustkovým kováním nebo lisováním.
Lisovna v Melfi má vysoce moderní metrologickou místnost, kde dvojice robotů zkoumá každičký milimetr hotového dílu, a také světlený tunel pro přezkoumání tvarů a prověření i těch nejmenších detailů.
Surová karoserie
Z lisovny putují jednotlivé díly do svařovny, kde se spojí do jednoho celku. Svařovnu v Melfi tvoří 860 malých robotů, které vytvářejí samotnou karoserii. Vůz vzniká pod pečlivým dohledem mnoha počítačů.
Pro výrobu se zde používá celá řada metod sváření a spojování: svařování, lepení a šroubování. Všechny postupy jsou velmi pečlivě sledované, aby byla zajištěna dokonalá shoda celé produkce.
Pokud jde o svařování, využívá se zde několik technologií, například tradiční bodové svařování, obloukové svařování v ochranné plynové atmosféře MIG/MAG, laserové svařování, kapacitní svařování pro viditelné sváry a inovativní laserové pájení, které zaručuje extrémně dokonalý šev a dovoluje vyrábět stylisticky náročné díly.
Kamery a senzory navádějí roboty a určují jejich vzájemnou polohu s přesností jedné desetiny milimetru. Na konci výrobního procesu změří čtveřice robotů nejdůležitější místa karoserie, aby byla zajištěna dokonalost produktu ze všech úhlů pohledu.
FCA využívá revoluční statickou kontrolu a měření vyvinuté speciálně pro výrobu automobilů. Kromě zlepšování kvality prostřednictvím stále přesnějších zařízení musí být dosaženo rychlosti a efektivity. Měření karoserie v metrologické místnosti trvá jen šedesát minut. Náročným měřením přesnosti prochází náhodně vybrané kusy, což zaručuje geometrickou a rozměrovou přesnost. Pro chyby zde není žádný prostor a měření musí být v souladu s téměř nepostřehnutelnými tolerancemi.
V místnosti metrologie jsou využívané především dva nástroje, tzv. master jig a assembly master, dva zkušební a kontrolní nástroje, jež sledují spojení všech částí podvozku a dílů karoserie.
Především master jig je využíván k dosažení nejvyšší přesnosti. Jedná se o modulární hliníkovou konstrukci, která nahrazuje surovou karoserii a na kterou jsou umísťovány jednotlivé díly. Elektronické snímače měřícího stroje ověřují, zda jsou všechny části spojené správně, přesně a s geometrií odpovídající návrhu s tolerancí desetiny milimetru.
Po této fázi přichází na řadu assembly master, který je využíván ke kontrole, že všechny komponenty interiéru a exteriéru odpovídají návrhu.
Lakovna
V tomto okamžiku je karoserie ponořena do velkých nádrží, kde se nanáší antikorozní vrstva, která bude chránit vůz ve smyslu elektrochemických procesů po celou dobu jeho životnosti.
Robotické buňky podporované velmi přesnými kamerovými systémy dokonale utěsní všechny spáry, aby se do dutin budoucího vozu nedostal vzduch a voda.
Barva je aplikována na karoserii v dokonale čistém prostředí, ve kterém není prostor pro žádnou nedokonalost a odchylky od požadavků na ochranu životního prostředí. Tuto jemnou práci provádí padesát čtyři robotů pod dohledem sedmi lidí - operátorů. Na každý vůz je přitom naneseno kolem 3,5 kg barvy a celá operace zabere méně než 90 sekund.
Montáž
Mezitím se v odděleném prostoru zahřívá plast na vysokou teplotu a vstřikuje se do velkých forem na výrobu nárazníků, přístrojových panelů a palivových nádrží. Lakované díly se dostávají na montážní linku, kde se setkávají s motorem (tento krok je známý jako svatba) a kde je vůz postupně osazen koly, brzdami, sedadly, přístrojovým panelem, volantem, světlomety, elektrickou sítí a palubními technologiemi. V této fázi je automobil dokončen.
Montáž podporuje 15 robotů, 24 manipulačních systémů a 278 automatických šroubovacích stolic a hlavně přibližně tisíc zaměstnanců jedné směny, kteří se věnují výhradně montáži.
Každá součást musí být dodána včas ve specifických kontejnerech na stanoviště konkrétního pracovníka. Tato velmi komplexní logistika je prováděna metodicky za využití podpory nejmodernějšího počítačového systému, který v reálném čase propojuje továrnu, dodavatele a logistiku.
Nová montážní linka je srdcem továrny. Nedávno byla modernizována prostřednictvím nových technologií, školení zaměstnanců a celkové organizace. Továrna v Melfi shromáždila a zavedla technologie a osvědčené postupy ze všech továren FCA.
World Class Manufacturing
V roce 2009 získala továrna Melfi stříbrnou medaili World Class Manufacturing, která oceňuje implementaci výrobních metod organizace podle nejlepších mezinárodních standardů ve všech oblastech, včetně bezpečnosti, ohleduplnosti k životnímu prostředí, údržby, logistiky a řízení kvality. Dnes, po nedávné modernizaci a investicích ve výši jedné miliardy eur, se továrna soustředí na maximální uznání WCM, a sice zlatou medaili WCM.
Kvalita je souhrnem mnoha faktorů: dobrého designu, stejně kvalitního designu pracoviště, soudržnosti, zapojení všech dodavatelů a zaměstnanců na všech úrovních. Vůbec poprvé proběhly v továrně team buildingy, jež pomocí rozsáhlého školení zaměstnanců a jejich zapojení do pracovních postupů sledují dosažení nejvyšší kvality, produktivity a bezpečnosti.
To vše musí být prováděno podle principů World Class Manufacturing. Každá pracovní stanice má například osm momentů, kdy může dojít k nepřekonatelné chybě, co se týče produktu nebo bezpečnosti. Pokud není součást namontována správně, linka se zastaví. Automatizace zde jde ruku v ruce s odpovědností. Každá činnost v továrně je zaznamenávána počítačovými systémy a každý výrobní proces lze vysledovat i po několika letech. To vše díky nepřetržitému monitorování. Tento přístup snižuje chybovost a znamená, že továrnu neopustí jediné nedokonalé vozidlo.
Hlavním cílem každého zaměstnance v Melfi je výjimečnost výrobku a spokojenost zákazníka.
K dosažení těchto cílů bylo zorganizováno přes milion hodin školení, byli vyškoleni noví odborníci na koordinaci pracovních skupin, vedoucí týmů a byly aplikovány nejmodernější technologie. Díky těmto krokům dosahuje továrna nejvyšší úrovně kvality a efektivity.