Aktuality

Alfa Romeo a Fiat na autosalonu Bremen Classic Motorshow

6. února se v německých Brémách otevře návštěvníkům proslulá výstava historických vozidel.Hvězdami akce budou nepochybně také ukázky nejlepšího italského designu v podobě čtyř kupé: Alfa Romeo 2000 Sportiva, Alfa Romeo Giulietta SZ, Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale a Fiat 8V.

Výstava Bremen Classic Motorshow konající se od 6. do 8. února zahajuje nadcházející sezonu historických vozidel. Návštěvníci pavilonu 5 budou moci obdivovat speciální expozici Eleganza italiana sestavenou z vybraných a vysoce ceněných modelů Alfa Romeo a Fiat, přičemž čtyři z nich pocházejí se sbírek muzeí obou značek.

Jedná se zejména o museum Alfy Romeo v Arese (Milano), které vyslalo do Brém tři sportovní kupé, například exkluzivní model 2000 Sportiva (1954) navržený Nucciem Bertonem, přičemž se jedná o jeden ze dvou vyrobených kusů či futuristickou Giulii Sprint Speciale (1963). Pozornost bude poutat nepochybně také Giulietta SZ (1960) od karosárny Zagato, která proslula obdivuhodně lehkou konstrukcí. Tato karosářská verze je nepochybně jednou z nejcennějších. Charakteristická je krátkou kammovou zádi vytvořenou s cílem optimalizovat celkovou aerodynamiku.

V záři reflektorů se představí i exkluzivní model, jež je ve vlastnictví turínského muzea Centro Storico Fiat, konkrétně model 8V s laminátovou karoserií. Tento koncept představený poprvé na turínském autosalonu v roce 1954 měl demonstrovat zkušenosti dílen Carrozzerie Speciali s použitím laminátu, který v dané době představoval velmi inovativní materiál s jednoznačnými přednostmi z hlediska hmotnosti a tudíž i výkonnosti vozidla.

Alfa Romeo 2000 Sportiva (1954)

Franco Scaglione, který se brzy měl stát světově proslulým designérem, pracoval na designu Alfy Romeo 2000 Sportiva ještě jako designer studia Bertone a tento model patří mezi jeho nejlepší díla. Téměř ve stejné době, kdy pracoval na šokujícím konceptu BAT na podvozku Alfy Romeo 1900 byl požádán, aby navrhl závodní model ve stylu Gran Turismo s motorem modelu 1900.

Scaglione představil dva typy karoserie, dvousedadlové kupé (později pojmenované 2000 Sportiva) a kabriolet. Model 2000 Sportiva vážil s krátkým rozvorem náprav méně než 900 kg a byl tak předurčen k vysoké hbitosti a skvělé ovladatelnosti. Hlavní strukturu šasi tvořil trubkový rám. Původní motor 1900 byl odladěn a opatřen hemisférickým spalovacím prostorem. Poskytoval výkon 138 k a kupé dokázal rozpohybovat až na 220 km/h.

Zadní zavěšení kol představovalo velmi důmyslné řešení. Sestávalo z inovativní trubkové nápravy De Dion. Vůz doplňovala pětistupňová převodovka.

Vyrobeny byly pouze dva kusy Alfy Romeo 2000 Sportiva Coupé: vystavený model je vyveden v metalickém šedém odstínu a je ve vlastnictví muzea Alfy Romeo, druhý kus je v červeném provedení a je ve vlastnictví soukromého sběratele.

Za zmínku stojí také to, že Scaglione později navrhl Alfu Romeo Giuliettu Sprint a také legendární Alfu Romeo 33 Stradale.

Alfa Romeo Giulietta SZ „coda tronca" (1960)

V roce 1960 vznikl v dílnách karosárny Carozzeria Zagato, dlouhodobého partnera Alfy Romeo, model Giulietta SZ, která umožňoval tzv. řidičům gentlemanům závodit v kategorii 1.3 Gran Turismo. Model SZ byl postaven na dřívějším podvozku modelu Sprint Speciale.

Jednou ze zvláštností modelu SZ byla jeho extrémně nízká hmotnost dosahující u druhé série pouhých 740 kg a také velmi účinný aerodynamický profil dovolující vozu dosáhnout rychlosti až 200 km/h, což bylo u vozu s atmosféricky plněným motorem o zdvihovém objemu 1300 cm3 skutečné úctyhodné.

Druhá série byla charakteristická kammovou zádí poskytující ještě lepší aerodynamické vlastnosti a také kotoučovými brzdami.

Model Giulietta SZ byl vyroben v počtu 210 kusů, a to v obou sériích, přičemž 30 z nich bylo vyrobeno s kammovou zádí.

Alfa Romeo Giulia Sprint Speciale (1963)

Giulietta Sprint Speciale, známější jako model SS, byla představena spolu s modelem Giulietta T.I. v roce 1957. Byla charakteristická velmi futuristickým vzhledem, motorem 1.3 s dvěma vačkovými hřídeli a výkonem 100 k, a dosahovala nejvyšší rychlosti 190 km/h, což v dané objemové kategorii představovalo novou rekordní hodnotu.

Karoserie Giulietty Sprint Speciale byla vyrobena Bertonem a navržena Scaglionem, jako reminiscence „létajícího talíře" tedy modelu Disco Volante z roku 1952. Mezi nejvýraznější rysy modelu patřila jeho precizní aerodynamika s velmi pozitivním dopadem na výkonové vlastnosti. Když byla v roce 1962představena sportovní, inovativní a revoluční Alfa Romeo Giulia T.I., její motor 1600 se rozšířil i do dalších modelů řady. Giulietta SS se tak stala známá jako Giulia Sprint Speciale. Výkonové vlastnosti motoru byly doslova fascinující: vůz dosahoval rychlosti až 200 km/h.

Fiat 8V (1954)

Tento vůz byl vytvořen na bázi modelu Fiat 8V coupé a vyroben v limitovaném počtu. Prototyp představil Fiat na turínském autosalonu v roce 1954. Vůz měl karoserii z laminátu, což byl v danou dobu velmi inovativní materiál. Karoserie samotná vážila pouhých 48,5 kg. Koncept v podstatě značil konec krátké kariéry sportovních vozidel Fiat s osmiválcovými motory. Modelů Fiat 8V bylo vyrobeno jen 114 kusů.

Kupé 8V bylo výsledkem plánu značky Fiat získat podíl na trhu s luxusními vozy. Samozřejmě, že k tomuto úkolu byl zapotřebí odpovídající motor, v ideálním případě výkonný osmiválec. Technický ředitel Dante Giacosa, který o pár let později navrhl se svým týmem legendární Fiat 500, zvolil nový motor se čtyřmi válci, přičemž dva tyto jednotky uspořádal do V pod úhlem 70 stupňů. Vznikl tak vidlicový osmiválec. Kupé bylo dokonalým vozem pro kategorii do dvou litrů zdvihového objemu, která byla oblíbenou závodní kategorií začátku 50. let.

Model 8V představený v roce 1952 byl prvním vozem značky Fiat s nezávislým zavěšením kol. Model 8V se stal oblíbeným tématem mnoha proslulých karosářů například Zagato, Vignale, Siata a Ghia. Původní design modelu 8V pocházel od interiérového designéra Fabia Luigi Rapiho.

Turín, 5. února 2015